Voi surkeuden surkeutta. Juuri kun olen Facebookin positiivisuus haasteeseen vastannut - iloisella mielin - on tänä aamuna valjennut minulle: on paljon mahdollista, ettei kanoja sittenkään ole kovin montaa. Patricia ainakin kiekui joten se ristitään nyt sitten toistaiseksi Jalmariksi. Mikä ikävintä, kun luulin ihan varmaksi kanaksi, on Beatrice sitten tästä päivästä Salmari.

En ollut yllä olevasta varma, joten laitoin sitten kuvia myöten Munanettiin kyselyn. Siellä asiantuntevat kanafarmarit tokaisi välittömästi: kukkoja on! Voi voi ja vielä kerran VOI! Minulla on maho vanha kana, joka ei muni. Neljä kukkoa ja yksi kana, joka on koko ajan sillä hilkulla löydänkö sen aamulla myttynä vai vieläkö se kulkee. Vähiin käyvät kananmunat tai niiden toive. Nyt on kesä kohta mennyt. Ei yhtään kananmunaa ja päivä päivältä todennäköisyys pienenee. Mitä minun nyt tulisi tehdä? Oliko aamuinen veitsien teroitus jokin enne vai mitä? Armas vaimoni juuri kysyi kuka ne sitten syö? Onhan kana hyvää, mutta omat pikku lökäpöksyt, kuka ne nyt ensinnäkin klopsauttaa ja sitten vielä syö, huh huh, siinäpä vasta pulma.

Ei veikkoset, ei heittäydy Rolle poika epätoivon valtaan. Jos kerran ovat kukkoja ne joutuvat jatkamaan matkaa, oli se sitten pataan tai uuteen kotiin. Minun on saatava munivia kanoja, on tämä lysti sen verran maksanut, että ensimmäisen kananmunan hinta alkaa olla vähän kuin kultamunan arvoinen; raaskiiko sellaista syödä, vai onko se puhallettava tyhjäksi ja säilytettävä elävänä muistona. Hommataan sitten uusia kanoja jotka munivat, mutta tällä kertaa käyn katsomassa että ne oikeasti munii. Kivoja on minun pikku kanaseni mutta ei auta kuin kylmettää sydän ja tehdä johtajan päätös, kuten aikaisemmin kirjoitin.

Toinen epätoivoinen homma on kun en oikein jaksa aloittaa nyt mitään homma. En tiedä mikä on, mutta niin letasee kaiken aikaa. Olisi niin paljon tekemistä mutta mikään ei oikein ota tulille, koko ajan keksin jotakin tekosyytä ettei tarvitse aloittaa. En kai minä ole niin sairaskaan, ainakaan omasta mielestä, mutta joku on vialla. Olipa tämä nyt melko negatiivinen päivitys, mutta ei kai aurinkokaan koko ajan paista; voin jopa vilkaista ulos ja olen pelkkää aurinkoa tuon sään rinnalla, joka alkaa kyllä nyt nyppiä päivä päivältä enemmän. Vettä tulee kuin Esterin hyvinkin pimeästä paikasta taas kerran ja ihan ukkosen kera. Nytkin on varajärjestelmä käytössä kun netti on muuten nurin, ainakin olen jossakin asiassa varautunut epäonnistumiseen.